Ga naar hoofdinhoud

Opdrachtgever

Gemeente Venray

Schadebeeld

Overige

Aannemer

Hoogmartens B.V.

Onderhoudstechniek

Oppervlakbehandeling EAB

Jaar

augustus tot en met december 2022

Verschillende technieken toegepast

Voor de gemeente Venray heeft Hoogmartens B.V. in 2022 asfaltonderhoud uitgevoerd op diverse wegen om zo de levensduur van de bestaande infra te verlengen. Hierbij zijn verschillende oppervlaktebehandelingen toegepast, waaronder:

Enkelvoudige oppervlakbehandeling

Een enkelvoudige oppervlakbehandeling bestaat uit één laag bindmiddel en één laag steenslag. Het wordt gebruikt als conserverende laag op asfaltverhardingen die nog in relatief goede staat zijn. In dit project is gebruik gemaakt van een gebroken steenslag van 4 tot 8 millimeter.

Nagestrooide oppervlakbehandeling

Een nagestrooide oppervlakbehandeling bestaat uit één laag bindmiddel en één laag open gestrooide grove steenslag die wordt dicht gestrooid met een laag fijner steenslag. In dit project is gebruik gemaakt van een gebroken steenslag van 4 tot 8 millimeter. Dit is direct na gestrooid met gebroken steenslag van 2 tot 6 millimeter.

Dubbele oppervlakbehandeling

Een dubbele oppervlakbehandeling bestaat uit twee oppervlakbehandelingen op elkaar: twee lagen bindmiddel en twee lagen steenslag. Het wordt toegepast op asfaltverhardingen met een behoorlijke schade, denk aan lichte scheurvorming en verregaande rafeling. In dit project is gebruik gemaakt van twee keer een gebroken steenslag van 4 tot 8 millimeter.

Oppervlakbehandeling + EAB

Dit een combinatie van de twee technieken oppervlakbehandeling en emulsie asfaltbeton. Deze micro-combi is een oppervlakbehandeling die wordt overlaagd met een EAB. Het systeem combineert de eigenschappen van een oppervlakbehandeling en een emulsie asfaltbeton. In dit project is de EAB aangebracht op een enkelvoudige oppervlakbehandeling waarbij voor een groot deel EAB03 is toegepast en een klein deel EAB06.

De EAB werd aangebracht op oppervlaktebehandelingen van kruisingen buiten de bebouwde kom en op de gehele oppervlaktebehandelingen binnen de bebouwde kom. Op de kruisingen in verband met de grotere weerstand tegen het wringende verkeer en binnen de bebouwde kom om een mooie en gesloten oppervlak te creëren.

Een krappe planning

Een uitdaging bij dit project was het rond krijgen van de planning. Door een korte aanbesteding en de bouwvak – waarbij ook veel toeleveranciers gesloten zijn – was het bijna niet mogelijk om de werkzaamheden op tijd in te plannen. Daarbij moest er ook nog rekening gehouden te worden met de uithardingstijd tussen het aanbrengen van de lagen en het feit dat de slijtlaag uiterlijk op 15 september aangebracht moest zijn. Dit in verband met de weersomstandigheden en de toegenomen luchtvochtigheid.

Uiteindelijk moest de EAB een paar keer uitgesteld worden door het weer, maar gelukkig is het toch binnen de geplande tijd aangebracht. De planning is gehaald en het project is soepel verlopen. Alleen op een aantal plekken moet de markering nog aangebracht worden.