Ga naar hoofdinhoud

Wanneer de hechting tussen bindmiddel en mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ander, verouderd uiterlijk. Dit schadebeeld van asfalt staat ook wel bekend als ‘rafeling’.

Oorzaken van rafeling

Rafeling kan meerdere oorzaken hebben, zoals:

  • Langdurige verkeersbelasting;
  • Het aanzetten van asfaltstroken;
  • Plekken die nat blijven in het rijspoor;
  • Veroudering van het bindmiddel.

Rafeling ontstaat op allerlei asfaltdeklagen, in verschillende vormen. Als we spreken over steenverlies bij oppervlakbehandeling, kunnen we rafeling herkennen aan de ontstane kale plekken op het aanvankelijk steenrijke wegdek.

Bij andere vormen van asfaltdeklagen zoals steenmastiekasfalt, dunne warme deklagen en zeer open asfaltbeton komt rafeling vaker voor dan beginnende gaten in de deklaag.

Gevolgen van rafeling

De gevolgen van rafeling sommen we graag voor u op:

  • Minder vlakheid in het spoor waar het verkeer rijdt;
  • Minder stroefheid (vooral bij rafeling van dichte deklagen bij oude oppervlakbehandeling);
  • Minder comfort voor de weggebruikers;
  • Meer geluidsproductie voor weggebruikers en de omgeving.

Welke onderhoudsmaatregelen zijn er?

Er zijn een aantal onderhoudsmaatregelen waarmee rafeling wordt verholpen. De meest voorkomende en voor de hand liggende technieken zijn het aanbrengen van een nieuwe OB of EAB of de combinatie OB+EAB. Aangesloten partijen van commissie WOT adviseren u graag over de passende mogelijkheden.